24 Aralık 2013 Salı

Güvenli Sürüş Teknikleri Ders Notları

Güvenli Sürüş Teknikleri Ders Notları


Bu dersin amacı; sürücülerin yollarda emniyetli sürüş tekniklerinden istifade ederek bizzat kendilerini ve araçlarını tehlikeler karşısında güvende tutabilmelerini, yol ve trafik şartlarını en güzel biçimde tutabilmelerini sağlamaktır.


Bu dersin sonucunda sürücüler aşağıdaki tutumları gösterebilirler:

1. Otomobilin genel kontrolünü yapar ve eksikliklerini gösterirler.

2. Yola çıkmadan öncesinde kendisinin ve aracının güvenliği ile alakalı önlemleri alır.

3. Yollarda aracını emniyetli sürüş tekniklerine uyumlu olarak kullanır.


Araca binmeden öncesinde ifade edilecek harici kontrol:

1. Lastik gökyüzü basınçları uyumlu olmalıdır.

2. Lastik diş derinliği uyumlu olmalıdır.

3. Bijon somunlarının sıkılığı uyumlu olmalıdır.

4. Branda gerginliği kontrol edilmelidir.

5. Direklerin mahaline oturup oturmadığı kontrol edilmelidir.

6. Fren balataları kontrol edilmelidir.

7. Fren testi yapılmalıdır.

8. Motor yağ düzeyi kontrol edilmelidir.

9. Araç Direksiyonu hidrolik düzeyi kontrol edilmelidir.

10. Cam silecek suyu kontrol edilmelidir.

11. Aydınlatma farları kontrol edilmelidir.

12. Fren lambaları kontrol edilmelidir.

13. Akü elektrolit düzeyi kontrol edilmelidir.

14. Yük sabitlenmelidir, fazla yük yüklenmemelidir.


Güvenli Sürüş Teknikleri Güvenli Sürüş Teknikleri


 


Araç kabininde kontrol:

İkaz ışıklarının denetimi , otomobil gösterge panelinin denetimi , otomobil kalorifer, klima, havalandırma sistemlerinin denetimi , takograf cihazının kontrol edilmesi, hergün kilometrenin kontrol edilmesi.


Araca bindikten hemen sonra ifa edilecek iç kontrol:

1. Dikiz aynalarının kontrolü

2. Otomobil koltuğunun kontrolü

3. Direksiyonun 9′u çeyrek geçe biçiminde tutulması

4. Kafa koruyucunun kontrol edilmesi

5. Güven kemerinin kontrol edilmesi ve kullanılması


Yolda inşa edilmesi gerekenler:

1. İyi bir sürüş pozisyonu sağlanmalıdır.

2. Hız limitlerine uyulmalıdır, frenleme şartlarına uyulmalıdır. Hızı, yol , gökyüzü , trafik, işaret levhalarına, Otomobilin cinsine cazip olarak ayarlanması.

3. Takip mesafesine cazip davranılmalıdır.

4. Trafikte öteki sürücülere, yayalara uyarı edilmelidir. hürmet ve sevgi ile davranmalıdır. Geçiş haklarına hürmet duyulmalıdır. Yağışlı havada aracını şartlara cazip kullanmalıdır. Hareket halindeki öteki sürücülere, öncelikle önündeki üç taşıtın ne yaptığını sıkı takip etmelidir.

5. Karlı havalarda cazip güveli sürüş tekniklerini kullanmalıdır.

6. Kavşaklara yaklaşırken, virajlara yaklaşırken, dar yol kesimlerine yaklaşırken, tünel ve köprülere yaklaşırken kesinlikle yavaşlamalıdır.düz yol kesimlerin ilçelerin en birçok gerçekleştiği kesimler meydana geldiğini unutmamalıdır. Sisli havalarda, kuvvetli yağışlı havalar amacıyla görüşün yeterli meydana gelmediği yol kesimlerinde varsa şartlarına cazip olarak sis ışıklarını kullanmalıdır.

7. Tünellere yaklaşırken kesinlikle uzun ışıklarını açılmalıdır. Geceleyin kentler arası karayollarında seyrederken uzun ışıklar kullanılmalıdır. Geceleyin karşılaşmalarda kısa ışıklar, geceleyin bir aracı takip ederken kısa ışıklar kullanılmalıdır. Kapalı havalarda takip mesafesi arttırılmalıdır.

8. Otomobilin muayeneden çıkmaması için; çok hız yapılmamalıdır,lastik dişleri standart düzeyde olmalıdır,ani ve çelik fren kesinlikle yapılmamalıdır, ani ve çelik kalkış yapılmamalıdır.

9. Yüklü Otomobilin iniş ve çıkışlarda duruş ve kalkışlarda birçok zorlanacağı unutulmamalıdır. Virajlara hiçbir zaman yüksek hızda girilmemelidir. Viraj keskin ise hız düşürülmelidir. Viraja,hıza cazip vitesle girilmelidir. Viraj içerisinde fren uygulanmamalıdır. Virajlarda hiçbir zaman solama yapılmamalıdır. Ayrıca emniyetli sürüş açısından , mola döneminden önce , müddetinde ve sonrasında kurallara cazip davranılmalıdır.


Yukarıdaki izahları özetleyecek olursak; emniyetli sürüş amaçlı ,Süratımızı viraja yönelik ayarlayalım, yöntemin hakikat koşullarına yönelik ayarlayalım,olacakları eskiden ihtimal etmeye çalışalım.takip mesafesine uyalım,trafiğe yoğunlaşalım, zaruri haller dışarısında ( vites değiştirirken benzeri ) iki elimizle direksiyonu tutalım.sollamayı şartlarına uyumlu gerçekleştirelim,araç direksiyonuu birdenbire kırmayalım.


Ayrıca kımetli şoförler lütfen dikkat ediniz:

- Dönüş esnasında araca orta kaç güç tesir yapmaktadır.

- Düşük gökyüzü basınçlı lastikler, fazla derecede ısınır, yokuş aşağıya inerken çıkışta kullanmakta olduğunuz vitesi kullanınız, hiçbir zaman vites boşta inmeyiniz, seyretme halindeyken gsm telefonu ile görüşmeyiniz, ışıklarınızı uyumlu yerde ve sürede kesinlikle kullanınız, sürat limitlerini aşmayın,yükü balanslı yükleyin,yükü sabitleyin, güven kemerini takınız,yükün üstünde hiçbir zaman seyahat taşımayınız,Otomobilinızın cinsine uyumlu meydana gelen şeridi kullanınız,selektörünüz geceleyin kavşaklara, dönemeçlere, tepe üstlerine yaklaşırken dikkat amacıyla kullanınız; dar yöntemlerin , otoban çıkışlarının, göbeklerin, hata yüklemenin Otomobilin devrilmesine sebep olduğunu unutmayalım.


Güvenli Sürüş Teknikleri Ders Notları



Güvenli Sürüş Teknikleri Ders Notları

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder