Trafik Kazalarının Önlenmesi Ders Notları
TRAFİK KAZALARININ ÖNLENMESİ
DERSİN AMACI:
Araç kullanmak çoğumuz amaçlı zevktir ama hem de işimizi de yaparız başka bir deyişle otomobil kullanmak işimizin bir parçasıdır. Bir fabrikada çalışmak ya da otomobil kullanmak aynı şeydir, her ikisinde de işimizi yaparız ancak birinde yapılmış olan hatayı hayatımızla öderiz. Ülkemizde trafik kazaları birey yaşamını tehdit eden en mühim faktördür. Talihsiz Kaza haberi almadığımız bir gün yok, her seferinde ölü, yara almış vs. asalında birazda kanıksadık bu haberleri, altını çizen duymaktan usandık belki de. Ancak kaide ve yasaklara uymamaya aynı ritimde devam ediyoruz. Yollarda yaşamda kalmanın bir yolu trafik kaide ve yasaklarına uymakla beraber iyi ve emniyetli otomobil kullanabilmektir. İyi ve emniyetli otomobil kullanabilmek amaçlı , güzel bir psikolojiye elde etmek , çevrenizde meydana gelen olaylara vaktiyle yanıt verebilmek, zinde olmak, aracı iyi tanışmak , Otomobilin limitlerini bilmek ve araçla bütünleşmek gerekir.
Bu dersimizdeki hedefimiz; trafik kazalarına neden meydana gelen etmenler , yollarda sıkça yapılmış olan yanlışlar , bu hatalardan kurtulma yöntemleri ve asli kusurlu hareketler ile ilgili sizleri bilgilendirmektir.
TRAFİK KAZALARINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER:
SÜRÜCÜ:
Çoğunlukla trafik ilçelerinin oluşumunda başrol oynayan faktördür. Yurdumuzda
kazalar % 95 oranında şoför ve şoför hatalarından kaynaklanmaktadır. Bu hatalardan başlıcaları şunlardır:
- Fazla hız
-Geç idrak etme (konsantrasyon)
-Dikkatsizlik
-Tedbirsizlik
-Kanunlara, talimat ve direktiflere ters davranma
-Acemilik, ehliyetsizlik ( haber yetersizliği)
- Hemen Sevk ve yönetim hataları
- Içkili , hasta kişi ve yorgunluk olmak
- Emniyetli sürüş taktiği ve haber yetersizliği
-Kendine fazla güven
-Sürüş pozisyonu hatası
Aşırı hız: Yukarıda anlatılan şoför ve şoför yanlışları , yurdumuzda 10 senede tahmini 100 bin insanımızın ölümüne, bir milyona yakın insanımızın yaralanması ve sakat kalmasına, 10 katrilyonlarca da parasal hasara ne sebeple olmaktadır . ( Ülkemiz Sürücüler ve Otomobilciler Federasyonu istatistiği) Fazla sürat öldürür, gideceğiniz yere geç gitmek hiç gitmemekten iyidir. Ülkemizde sürat limitleri Kara Metotları Trafik Yönetmeliği ile belirlenmiştir. Yasalar uzunca araştırmalar ve incelemeler bitiminde meydana çıkmıştır. Kanunlarda anlatılan sürat limitlerine uymak her şoför ve şoför esnafının birincil vazifesidir . 10 km pek hızın nelere mal olacağını düşümdünüz mü? Zaman hayatımızdan veya sağlığımızdan ne civarı önemli olabiliri Sürat inşa etme arzunuzu frenleyemiyorsanız bu bölgede ustalığınızı gösterin.
Konsantrasyon: Konsantrasyon son derece önemli ve uyarı edilmesi gerekli olan bir husustur. Hiçbir Zaman içkili araba kullanmayın, içki kişi vücudunu her bakımdan zayıflatan bir etkendir. Uyarı ve konsantrasyonun bir numaralı düşmanıdır. Içki , narkotik maddeler ve öbür uyuşturucu madde ilaçlar vücut fonksiyonlarını kimyevi olarak etkiler.
- Gerçek düşünme ve hüküm vermenizi engeller
- Tepki sürenizi uzatır
-Reflekslerinizi zayıflatır
- Emniyetli araba kullanma yeteneğinizi zayıflatır.
Dikkatsizlik: Dikkatinizin dağılmasına yol açabilecek tutum ve nesnelerden uzak durun, torpidonun üst kısmına koyacağınız bir çakmak ya da sigara paketi dikkatinizin dağılmasına yeter. Zira her dönemeç alımında onların minik hareketleri sizin bir an bile olsa onlara bakmanızı olanağı sağlar , Unutmayın! Yaptığınız hatayı hayatınızla ödediğiniz kaç adet işiniz var?
Araç kullanırken hep uzağa bakın ve tehlikeleri görmeye çalışın, olabilecek tehlikelere karşı analiz eder üretmeyi öğrenin.
Tedbirsizlik: Aracınızın kullanım emeline uyumlu meydana geldiği ve fenni kontrolünün inşa edilmiş olduğuna uyarı edin . Gündelik otomobil kullanma sürelerini aşacak biçimde yola devam etmeyin ( 24 saatte toplamında 9 saat, sürekli olarak 4,5 saat). Aracınızın yola çıkma bakımlarını yapın ya da yaptırın ( yağ, su, fren hidroliği, lastik havası, cam silgileri vs.). Yolculuğunuzu planlayın. (işinizi planlayın)
Kanunlara, buyruk ve direktiflere ters davranma: Trafik kaide ve yasaklarına kesinlikle uyun. Kara yollarındaki tedbir alıcılara destekçi olun, tüm şunlar sizin can ve mal güvenliğiniz içindir. Unutmayın; kara yollarında ki tüm işaretler sürücüler amaçlı birer emir iletirler. Uyulması zaruri buyruktur .
Acemilik, ehliyetsizlik ( haber yetersizliği), Sürücü kursları size motor ve otomobil bilgisi, trafik kaideleri , önce yardım benzeri dersleri ve aracı bir yerden yabancı bir yere götürmeyi öğretir. Ama emniyetli sürüş tekniğini öğretmez. Bu deneyim ya özel derslerle ya da bizzat deneyimlerinizle öğrenebileceğiniz bir konudur ki bu da 4- 5 yıl sürer, bu zaman zarfında alınan veriler kulaktan dolma ve genellikle da yanlıştır. En iyi çözüm; güzel bir psikolojiye elde etmek ( hiçbir zaman gaza gelmemek) temkinli , yavaş ve trafik kaide ve yasaklarıyla beraber sürat limitlerine uymaktır.
Sevk ve yönetim hataları: Aracınızı ne türlü huzurlu sürdüğünüz değil ne türlü emniyetli sürdüğünüz mühimdir . Bu sebeple oturma pozisyonunuz aracınıza en güzel hakim olabileceğiniz pozisyondur. Virajlarda sırtınız yer arkalığından ayrılıyorsa iki işle uğraşmak zorunda kalırsınız, birincisi bizzat dengeniz, ikincisi aracınızın balansı .
Alkollü; hasta ve yorgunluk: Kanun hususi otomobil sürücülerinde 0.50 promil içki alımına müsaade etmesine rağmen; (Ticari otomobil ) şoförlerinin nefeslerindeki ve kanlarındaki içki düzeyi sıfır promil olmalıdır.
Unutmayın içkili otomobil kullanmak yalnızca size kayıp vermiyor. Bununla Beraber içkili otomobil kullanmanın kanunlarda anlatılan cezası ( geriye gerçek 5 yıl içerisinde ilkinde 6 ay ehliyetinize el konulur) epeyce ağırdır.
Teknolojinin nimetlerinden yararlanmak natürel hakkımızdır. Ancak sürüş esnasında gsm telefonu tüketimi kaza inşa etme rizikonunu büyük ölçüde arttırdığı ve sürüş konsantrasyonunu bozduğu bir gerçektir. İstatistiklere göre; otomobil kullanırken gsm telefonu tüketimi kaza ihtimalini 4 kat attırmaktadır. Otomobil kullanırken çalan gsm telefonlarına yanıt vermeyin ya da uyumlu bir yerde durarak yanıt verin.
Yorgunluk, kamyon ilçelerinin %30-40 teşkil etmektedir. Sürücülerin ölümleri ile sonuçlanan kazaların nedenleri içinde yorgunluğun yeri büyüktür. Yorgunluktan meydana gelen kazalar; alkolden meydana gelen kazalarla kıyaslandığında yorgunluk sürücünün ölümüyle sonuçlanan daha bir sürü ilçeye sebep olmuştur. Yorgunluk ve rahatsızlık hali kara yolu taşımacılığında mühim bir güvenlik sorunudur. Eşliğinde uykuyu da getirir. Erken 03-05 saatleri arası; en düşük beden ısısının meydana geldiği , maksimum uyuklama hali ve en düşük fizyolojik ve zihinsel performansın meydana geldiği aşamadır . Öğleden sonraları 13-15 saatleri arasıda uykulu hal ve performans düşüklüğünün meydana çıktığı saatlerdir.
Yorgunluk aşağıdaki bulgular şeklinde kendini gösterir;
-Unutkanlık
-Kara verme yeteneğinde zayıflama
- Tepki müddetinin uzaması
-Uyanıklığın azalması
-İletişim yeteneklerinin zayıflaması
-Durağanlık
-Uyuşukluk-hissiz olma
-Rehavet şeklinde olma
-İşi isteksizce yapma
Yorgunlukla mücadele;
-Dikkatiniz yayılıyor ve uykuya dalma haliniz varsa
-Hareketleriniz yavaşladıysa
-Vites değiştirmede zorlanıyorsanız
- Yoldaki olaylara reaksiyonda gerileme varsa
-Trafik işaretlerine uyarı etmiyorsanız
- Araç Direksiyonu hakimiyetinde zorlanma hissediyorsanız
-Sürüş hızınız farkında olmadan normalin altına düşüyorsa
-Frene dokunmak gücünüzde zayıflama varsa
Derhal mola verip iyice dinlenmeden yola çıkmayın
ARAÇ:
Araç arızaları ülkemizde bir sürü fazla olmamakla birlikte trafik kazalarına sebep olmaktadır. Aracınızı gerçek yönetmek ve aracınızın verdiğiniz komut ve davranışlara yanıt vermesini istiyorsanız bakımlı olmalarını sağlamalısınız.
Yola çıkmadan öncesinde çıkma bakımlarını yapmalısınız, yöntemde iken yol bakımları ve dönüşte de dönüş bakımlarını aksatmamalısınız. İklim kurallarına yönelik gereken donanım ile donatmalı, yeteri civarı büyük yangın söndürme aleti ve gereken minik onarımlar amaçlı avadanlık bulundurmalısınız. Ilçeye en bir sürü sebep durumda olan fren donanımı, araç direksiyonu donanımı, farlar, aynalar, lastikler, sinyal lambaları bilhassa kontrol edilmelidir. Legal fenni muayeneleri vaktiyle yapılmalıdır.
Lastikler aracınızın dengesinde mühim bir yer tutmaktadır;
-Stepnenin havasını sık kontrol edin, lastikler durdukları yerde de gökyüzü kaçırırlar.
-Diş derinliği 3 mm den daha çok aşınmış lastikler aracınızın yol tutuşunu zayıflattığını unutmayın
- Benzer aks üzerindeki lastiklerdeki çeşitli gökyüzü basıncı, aracınızın düşük gökyüzü basınçlı tarafına gerçek çekmesine neden olur . Haftada bir kesinlikle lastik havalarına bakın veya baktırın.
- Minik ihmaller ileride sizin can ve mal güvenliğinize kayıp verebilir, büyük kazalara sebep olabilmektedir . İhmalden kaçının.
-Aracınızın lastiklerinin denge yapması; direksiyonda titremelere ne sebeple olur ve emniyetli sürüşünüzü etkiler, denge ayarını yaptırın
HAVA VE YOL ŞARTLARI:
Siste; sis lambalarınızı ve az farlarınızı yakın, sis milyonlarca su zerreciği demektir, aracınızın camı ne türlü ıslanıyor ise yolunda ıslak meydana geldiğini unutmayın, yol kayganlaşır ve yoldan çıkmanız kolaylaşır. Islak zeminlerdeki sürüş tekniğinizi kullanın. En gerçek hareket
yola aynı ritimde devam etmemektir. Siste daha iyi gören şoför yoktur, riziko alan şoför vardır. Gitmemek, kabul görmeyen yere gitmekten bir sürü daha sağlıklıdır.
Karda; otomobillerin kaymasına sebep durumda olan hep sürücüdür. Gaza gereğinden fazla basmak, katı fren inşa etmek , katı araç direksiyonu hareketi, vites küçültmede debriyaj pedalının anlık bırakılmasıyla kaymayı rahatlıkla başlatabilirsiniz. Lastik diş derinliğinin de ehemmiyeti büyüktür, aşınmış ve havası yoksun lastikler karda daha az tutunma olanağı sağlar . Sisli ve karlı yol koşullarında takip mesafenizi 3-4 saniyeye çıkarın. Unutmayın hangi el veya ayak meseleye ne sebeple olmuşsa, benzer el veya ayak sorunu çözer. Örnek: gaz pedalına anlık basmakla başlayan kaymadan kurtulmanın yolu gaz pedalından ayağınızı çekmektir.
Yağmurlu havalarda fikir kısıtlanır ve göz hızlı yorulur, lastiklerin tutunma özelliği azalır, fren mesafesi artar ayrıca kazalar da artar. İyi görülmeyen her cm karenin arkasında bir tehlike vardır ve görülmeyen tehlikelerin tedbiri alınmaz. Yağmurlu gökyüzü koşullarında bu tehlikelerden kurtulmak amaçlı alınacak tedbirler şunlardır:
-Takip mesafenizi siste meydana geldiği benzeri 3-4 saniyeye çıkarın
-Araç lastiklerinizin diş derinliği en az 3 mm olmalıdır
-Cam silgi lastikleriniz (fırçalarınız) camınızı iyi silmelidir
- Az farlarınızı yakın, unutmayın aracınızdaki ışıklar sizin önünüzü ve diğerlerinin sizi görmesi içindir.
-Yol yüzeyindeki su birikintileri aracınızın yere tutunmasını engeller. Bol suya girdiğinizde direksiyonu sıkıca ve düz tutun ve gazdan ayağınızı çekin.
-Yağmurlu havalarda yol kayganlaşır, bu kayganlığa yöntemde biriken toz ve aşınmış lastik kırıntıları neden olur . Hızınızı düşürün.
- Yöntemde ki su birikintileri fren balatalarınızın ıslanmasına neden olur ve frenleriniz kuru havalardaki benzeri tutmaz, derin su birikintilerinden çıkar çıkmaz frenlerinizi kontrol edin ve hafif fren hareketleri ile balatlarınızı kurutun.
Mıcırlı trafikte lastikleriniz altında bilye varmış benzeri oynak tabanda gittiğinizi unutmayın, aracınızın yere tutunma limitleri zayıflamıştır, fren yaptığınızda nerede duracağınızı bilemezsiniz, araç direksiyonu hakimiyetiniz de zayıflamıştır. Yavaş gidin ve takıp mesafenizi arttırın böylelikle sıçrayan çakıl taşlarından da kurtulursunuz.
Yol eğimleri aracınızın sağa veya sola çekmesine neden olur , bu vaziyet arıza manasına gelmez ve frende de kendini gösterir. Gözünüzü yoldan ayırmayın. Yan rüzgârlarda aracınızın balansını bozan unsurlardan biridir, vadilerden geçişte, ansızın bire açığa çıkmalarda yan rüzgârlar gösterişli olur ve aracınızın balansını bozarlar.
Devrilme; oldukça başarılı bir şoför olabilirsiniz ama fizik kanunlarını değiştiremezsiniz. Bir virajı dönerken veya kavşaklarda olması gerekenden daha çok bir hızda iseniz, aracınızın yere tutunma limitleri aşılmış olur ve aracınız viraj dışına gerçek savrulma eğilimi gösterir. Bu da aracınızın devrilmesine sebep olabilmektedir . Viraj içerisinde ne civarı süratle gidecekseniz viraja girmeden o civarı yavaşlamalısınız. Unutmayın 15 tonluk bir araç 50 km süratle 60 derecelik bir viraja girdiğinde aracı viraj dışına iten güç 5 tondur.
TRAFİK KAZALARINDA ASLİ KUSURLU SAYILAN HALLER
(Kara yöntemleri trafik yasası Madde: 84)
a)Kırmızı ışıklı trafik işaretinde veya görevli memurun dur işaretinde geçme,
b) ” Oto giremez” trafik işareti yer alan karayoluna veya bölünmüş karayolunda karşı bakımdan iştirak eden trafiğin kullandığı çizgi , rampa ve bağlantı yollarına girme,
c) İkiden fazla şeritli oto yollarında, karşı bakımdan iştirak eden trafiğin kullandığı çizgi veya yol kısmına girme,
d) Arkadan çarpma,
e) Geçme yasağı meydana gelen yerlerde geçme,
f) Istikamet değiştirme manevralarını hata inşa etme ,
g) Şeride tecavüz etme,
h) Kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,
ı) Kaplamanın dar meydana geldiği yerlerde geçiş önceliğine uymama,
j) Manevraları tertip eden genel koşullara uymama,
k) Yerleşim birimleri dışındaki karayolunun oto yolu üstünde , zaruri haller dışarısında park etme ya da duraklama ve her vaziyette lazım tedbirleri almama,
l) Park amacıyla boşanmış yerlerde ya da oto yolu dışarısında kurallara uyumlu olarak park edilmiş araçlara çarpma, hallerinde asli kusurlu sayılırlar.
Ancak, kazada bu hareketlerden rastgele biri, ilçeye karışan otomobil sürücülerinden birden fazlası aracılığıyla inşa edilmiş ya da kaza bu hareketler dışarısında kaidelerle , yasaklamalara, kısıtlamalara ve direktiflere uyulmaması nedenlerinden doğmuşsa, karayolunu kullananlar amacıyla hata oranı yönetmelikte anlatılan esaslara yönelik saptama edilir.
Ders notunu görüntülemek/sisteminize indirmek için tıklayın
İlgili ders hakkında tüm ders notları dosya olarak sistemimize yüklenmiştir. Ders notlarını görüntüleyebilmek için ücretsiz bir Pdf Reader temin etmeniz gerekmektedir. Eğer ders notlarını görüntülemekte sıkıntı çekiyorsanız buraya tıklayarak ilgili programı sisteminize kurarak görüntüleyebilirsiniz.
Trafik Kazalarının Önlenmesi Ders Notları
Trafik Kazalarının Önlenmesi Ders Notları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder